پارابن سرطان خاموش یا ماده‌ای مهربان

واژه پارابن (Paraben) مخفف پارا هیدروکسی بنزوئیک اسید (para Hydroxybenzoic Acid) است.

این ماده در واقع یک نگهدارنده معروف می‌باشد که در محصولات شیمیایی اضافه شده و باعث می شود مواد داخل آن، واکنش های خارج از کنترل انجام ندهند.

به نوعی یکی از موادی که باعث ماندگاری بالای محصولات شوینده یا آرایشی بهداشتی می شود همین پارابن است.

از آنجا که شامپوها فرآورده های حاوی آب هستند و بسیار مستعد رشد میکروارگانیسم ها هستند، لذا اضافه نمودن مواد محافظ میکروبی از ضروریات این فرآورده هاست.

پارابن چه انواعی داره؟

پارابن‌ها روی برچسب های لوازم آرایشی تحت عناوین زیر ذکر می شوند:

  • متیل پارابن Methyl paraben
  • پروپیل پارابن Propyl paraben
  • ایزوبوتیل پارابن Isobutyl paraben
  • اتیل پارابن Ethyl paraben
  • بوتیل پارابن Butyl paraben
  • E216

اما امروزه با تحقیقات گسترده در مورد این ماده احتمال سرطان زا بودن و خطرهای دیگر در حضور این ماده تایید شده است. در گذشته تصور بر این بود که پارابن هایی که از پوست عبور کرده و جذب خون و مایعات میان بافتی میشود؛
نهایتاً توسط کربوکسی استرازهای کبدی متابولیزه و از طریق ادرار دفع میشود.

اما مطالعات جدید نشان دادند که بخشی از این ماده جذب شده در بافتهای بدن بدون هیدرولیز توسط استرازهای بافتی باقی می مانند میزان نفوذ پوستی و در نتیجه فراهمی زیستی این ماده در بدن بستگی به نوع آن (طول زنجیره آلکیل بیشتر، جذب بالاتر)، در تحقیقی که در سال ۲۰۰۴ توسط فیلیپا داربر محقق سرطان در بریتانیا صورت گرفت در بافت غدد سرطانی سینه وجود ماده پارابن تایید شد به همین دلیل کارشناسان پزشکی در کشورهای مختلف توصیه کردند که باید میزان این ماده در محصولات بهداشتی و آرایشی محدود شود چون مشخص شده است که این ماده می‌تواند به مرور زمان در بدن انباشته شود.

قضیه به قدری جدی شد که سازمان بهداشت جهانی و انواع و اقسام ارگان های مربوط به سلامتی در دنیا مقاله های مختلفی مبنی بر خطر های احتمالی و میزان مجاز حضور این ماده در زندگی هر انسان چاپ کردند. البته که محققان هنوز به نتیجه واضح و ثابت شده‌ای در مورد تاثیر منفی پارابن‌ها و ارتباط آن‌ها با هیچ نوعی از سرطان دست نیافته‌اند اما بر اساس همین یافته‌ها میزان مصرف آن به مقدار قابل توجهی کاهش یافته است و به تایید سازمان غذا و دارو این مقدار مصرف، اثری منفی در سلامتی انسان‌ها نخواهد داشت. اگرچه گفته می‌شود مقدار پارابنی که امروزه در محصولات آرایشی و بهداشتی به کار می‌رود ناچیز است اما لازم است که در مصرف این محصولات احتیاط و دقت کافی داشته باشید. به طور مثال برای محصولاتی که به مقدار زیاد روی پوست و بدن به کار می‌روند مثل لوسیون بدن یا شامپو بهتر است که از انواع فاقد پارابن استفاده کنید.

خوشبختانه برندها و محصولاتی در بازار وجود دارند که از فرمول‌های فاقد پارابن استفاده می‌کنند و بهتر است قبل از خرید محصولات آرایشی و بهداشتی حتما برچسب روی محصول و ترکیبات شیمیایی به کار رفته در آن را به دقت بررسی کنید تا انتخاب درستی داشته باشید.

همچنین باید بگوییم که برند اسوبودا با متریال آلمانی و تولید در کشور روسیه کلیه محصولات خود را بدون پارابن و بدون سولفات عرضه میکند.